סטודיו דנה שקד לעיצוב פנים
עיצוב עסקים, בתים ומקומות שכיף להיות בהם
עבודת הסטודיו מאופיינת במקצועיות, יצירתיות ותשוקה רבה לעיצוב

לא שאני חושבת שהמקצוע שלי כמעצבת יכול לשנות סדרי עולם, אך בכל יום מחדש אני נוכחת לראות כמה תפקיד המעצב בחלל מסחרי בכלל ובמסעדה בפרט, הוא קריטי להצלחת העסק. בעל העסק יכול לעבוד קשה יומם וליל, לתכנן אסטרטגיות ולגבש תיאוריות שיווקיות בצד הכנת אוכל מעולה. אך אם הוא לא ישדר את כל הטוב הזה ללקוח, בשפה שהוא מבין וקולט, העסק לא יצליח לאורך זמן, חד משמעית! 

גם עסקים גדולים ומצליחים, מגיעים לרגע שהם לא רלוונטיים, שהם כבר לא קולעים לטעמו של הלקוח, או שהם פשוט צריכים ריענון וגישה שונה באותה המסגרת.

מק'דונלדס – עיצוב מחדש

אחת הדוגמאות הבולטות בעיצוב מחדש הוא השינוי שעברה רשת מק'דונלדס לפני יותר מעשור, בעקבות פגיעה תדמיתית קשה שספגה עם עליית השיח על טבעונות ומזון בריא לכותרות. מי מכם שזוכר את הסרט התיעודיSUPER SIZE ME המתעד אדם שאכל רק מנות של מק'דונלדס במשך 30 יום וכתוצאה מכך, העלה 11 קילו וסבל משינויים לרעה במצבו הגופני והנפשי, ויש כמובן עוד לא מעט דוגמאות.

בכירי הרשת הבינוי שחל שינוי בשיח החברתי ואינם יכולים עוד להמשיך למכור מזון מהיר באותו האופן שנמכר עם היום. הם שיפרו את מרכיבי המנות, הספקים, יצאו בפרסומים ובהטבות אך הלקוח עדיין לא השתכנע שמקדונלדס שינו את עורם.

אחרי לא מעט ניסיונות בתחומים שונים ומגוונים, הוחלט לעשות שינוי בשלושה תחומים: שינוי בתפריט, בחוויית ההזמנה ובעיצוב הסניפים.

בפועל, השינוי בתפישה בקרב הלקוחות הגיע רק לאחר מהפכת העיצוב בסניפים שבעקבותיה עלו מחירי מניות הרשת ב437% וההכנסות החודשיות עלו ב6%. אסטרטגיה זו מבוססת על התפישה שאנשים "אוכלים עם העיניים". הם הבינו שצריך לשנות את חווית הלקוח בסניפים (לא עוד "פס ייצור" שאנשים מזמינים והולכים) ופיתחו כמה אבות טיפוס מתוך התפיסה שקהלי יעד שונים עם הרגלי אכילה שונים – זקוקים לעיצוב שונה. בכל אב טיפוס נוצרו אזורים שונים המותאמים לכל סניף ומיקומו כגון-

  • אזור ריחוף – הכולל כורסאות נוחות, ספות וחיבור לאינטרנט
  • אזור משפחה – הכולל ישיבה אלטרנטיבית וסביבה שמחה לילדים ולמשפחה
  • אזור בר – המאפשר 'לקחת וללכת' עם מסכי פלזמה וסטולים, או בר לאנשים שאוכלים לבד

קווים כלליים לעיצוב הרשת

צבע – במקום גוונים זרחניים של צהוב ואדום ניתן להבחין בצבעי טרה קוטה, זית וירוק מרווה המשרים אווירה רגועה

חומרים – את המושבים המצופים ויניל ופיברגלס ומקובעים לרצפה, החליפו כסאות עץ צבוע, עץ טבעי וכורסאות נוחות

תאורה – תאורה צהובה רכה יותר ולא רק אור לבן פלורסנטי

חיפוי קיר- חיפויים שונים מותאמים לכל אב טיפוס וכוללים טפטים של ירקות טריים עם אגלי מים נוטפים להזכיר לכולם שהכל טרי ובריא, או חיפויי עץ להכניס קצת חמימות וסטייל בוגר יותר. בחלק מהסניפים ניתן אף לראות עיצוב בסגנון ביסטרו שכונתי, עם חיפוי בריקים לבנים וכיתוב שחור בצד לוח וגיר.

אווירה - כל אלו נוצרו במטרה לגרום ללקוח להישאר, להזמין חברים, ולשהות בחללים נעימים ומזמינים

לסיכום

אז אני לא מצפה שתחשבו שמקדונלדס הפכו את עורם. עדיין מדובר בפאסט פוד תעשייתי שמוכר אוכל מהונדס. אבל המקרה שלהם מלמד אותנו שכאשר רשת גדולה ומוכרת חייבת לעשות שינוי בגישה או לפחות לשקף ללקוח את אופיה החדש והעדכני, היא פונה למעצבי הפנים, כי המספרים מדברים בעד עצמם. הלקוח חייב לראות, לחוש ולהרגיש את השינוי בשפה שהוא מבין, ולנו מעצבי הפנים יש את היכולת לתרגם את כל התוכן, המלל והגישה לכדי צורות, צבעים וחומרים.

 

up