סטודיו דנה שקד לעיצוב פנים
עיצוב עסקים, בתים ומקומות שכיף להיות בהם
עבודת הסטודיו מאופיינת במקצועיות, יצירתיות ותשוקה רבה לעיצוב

עיצוב בית קפה

בית הקפה של ימינו מהווה בית פולחן לאלוהי הקפה. מרבית האנשים רואים בקפה כגורם המשפיע ביותר על הלך יומם, על הגוף והנפש. יש מחקרים שיטענו כי הקפה מונע דכאונות ומחקרים אחרים יאוששו את העובדה כי קפה מעורר דכאונות. כך או כך, בתקופה המודרנית בה אנו חיים, הקפה הוא ה"סם" החוקי הנפוץ ביותר ובשל כך הפכו בתי הקפה לנחשקים מכל.

בתי הקפה מלאים בצרכנים בעלי טקסים / הרגלי שתיית קפה קבועים ובעלי דעה מוצקה כזו או אחרת על השפעת הקפה על חייהם. חלקם אינם יכולים לפקוח עיניים מבלי לשתות קפה ואחרים יעברו עשרות בתי קפה עד שימצאו את ספק הקפה הטעים ביותר לחיכם. יש יראו בבית הקפה השכונתי כמשפחה שניה (שנבחרה מרצון) ויש שיראו את בית הקפה כ"בית מרקחת" או כ"תחנת דלק" המספקת להם את הכוח להתחיל את היום, בלי קשר רגשי כלשהו.

מעוניין לפתוח בית קפה ?

תחום המסעדנות הוא תחום נחשק ביותר במיוחד כיום, בזמנים של האדרת השפים, האוכל והבישולים. רבים הם הילדים בשנות העשרים לחייהם החולמים על בית קפה מעוצב וממותג משלהם וחלקם אף מנסים את מזלם בשוק התחרותי.

חשוב לדעת כי הקמת מסעדה או בית קפה נחשבת לסיכון די גדול. ההשקעה גדולה מאוד הן במבנה ובשיפוצו והן בחומרי הגלם. מעבר לכך, התחזוקה וההוצאות הקבועות אינן עומדות בקנה אחד עם המחיר הממוצע לכל לקוח.

עם זאת, כדי לפתוח בית קפה כמו כל עסק אחר, יש להכין תכנית עסקית טובה ומפורטת ככל הניתן הכוללת בין השאר בניית תקציב ואפשרויות מימון. במקביל לפיתוח התכנית העסקית יש לבחור מקום פיזי התואם את היכולות הכלכליות הן בגודל והן במיקום.

עיצוב בית קפה – מאיפה מתחילים?

כמו כל עסק, יש לאפיין את בית הקפה בעזרת קונספט ייחודי המבדיל אותו משאר בתי הקפה באזור ו/או בכלל. הקונספט יכול לנבוע מהמיקום, קהל היעד, אופיו הייחודי של המקום או מתוך זיהוי צורך או טרנד.

רבים הם המקרים בהם החלל עצמו יוצר או משפיע על הקונספט בשלב כזה או אחר. העיצוב מאפשר העמקת השפה, משנה את הגישה ובעיקר מגדיר והופך את המילים לכדי פלטה של צבעים, חומרים וצורות.

הקונספט יגדיר תחילה את הצרכים הפונקציונאליים, את הפרופורציות וחלוקת החלל, את התנועה במקום ואת אופיים של פינות הישיבה וההגשה. לאחר מכן יגובשו שאר האלמנטים הנילווים המרכיבים את החוויה ומעשירים את השפה.

הקונספט הייחודי יבוא לידי ביטוי גם מבחינה קולינרית – באוכל, בתפריט, בצורת ההגשה על הצלחת ובהחלטה על שירות עצמי לעומת שירות ע"י מלצרים. במקביל יעבור הקונספט גלגולים גם במישור הגרפי ויגבש שפה גרפית כחלק ממיתוג ובניית הלוגו.

טיפ חשוב - כל הדיסיפלינות השונות ישדרגו את הקונספט הראשוני אך חשוב מאוד להיות נאמנים לקונספט אחיד. במידה והקונספט משתנה במהלך עבודת התכנון, יש לחזור חזרה אל ההחלטות הראשונות שהתקבלו ולהגדירן מחדש.

הקפה –זה באמת העניין?

כולנו אוהבים קפה טוב אבל אנחנו יותר אוהבים כשאוהבים אותנו, כשנעים לנו, ועל כך רובנו "נשלם" בקפה פחות טוב לכאורה. רבים הם האנשים שיחזרו לבית הקפה בשל השירות החם, האווירה הנעימה, המוזיקה הייחודית וזאת על מנת ליצור ולהחיות שוב את החוויה הנעימה. לכן לעיצוב הפנים חשיבות עליונה ביצירת אווירה זו ובחזרת הלקוח לבית הקפה.

גיבוש החוויה יכול להתבסס על ניחוח בית קפה אירופאי, קטן ואיכותי או על אווירת בית קפה טרנדי שבאיו מעוניינים לראות ולהראות. נוכל למצוא בשוק גם כאלו וגם כאלו. ושניהם מצליחים. הכי חשוב לבחור קו אחד וללכת איתו עד הסוף.

אז איך אתה שותה את הקפה שלך?

בגדול אני מאמינה כי יש לאפשר לכל אדם לשתות את הקפה שלו בדיוק כפי שהוא אוהב אותו. לכן ניצור לדוגמא בר או דלפק לכל אותם לקוחות בעלי אופי "איטלקי" שמעוניינים בשתיית הקפה בעמידה ובזריזות. קצר, מהר וקולע. הבר יכול להיות חלק מהבר הראשי או כדלפק צידי קטן. לעומתם נאפשר ללקוחות אחרים לשבת בספות מפנקות ולשתות במשך שעות את הקפה עם החברה ו/או עם עוגה.

החלטות מסוג זה מתחילות להגדיר את חלוקת החלל לפינות ישיבה, את תרשים התנועה במקום ביחס לפתחי האור והמעברים בו, את מיקום המטבח, אזור ההכנה ואזור ההגשה. מיקום הפונקציות השונות הינו חיוני והכרחי להצלחת העסק.

עיצוב בית הקפה – איזה סוג ריהוט כדאי לבחור?

הריהוט בבית הקפה חשוף לשחיקה גדולה של אנשים, נוזלים, מאכלים וילדים קטנים ולכן חשוב מאוד לבחור כסאות ושולחנות עמידים בעלי בדים סינטטיים רחיצים או מחומרים הניתנים לניקוי בקלות כמו ראטן, קש ופלסטיק. יש לבחור רגליים קלות לשולחנות בחוץ אותם מכניסים בסוף היום פנימה. רצוי לקנות שולחן המאפשר פירוק והפרדת הרגליים מהמשטח למקרה של בלאי וצורך בהחלפה של אחד מהם.

מקררי תצוגה ושתיה אף הם נדרשים להיות חלק מהעיצוב כולו, הם נועדו למכור לנו את המוצרים המוצגים בהם ולרוב ניתן לשלבם בקונספט הכללי. לדוגמא בבית קפה בסגנון איטלקי ניתן לחפות את המקררים בחיפוי עץ תואם את הדלפק או השולחנות ובכך "לשתול" אותו כפריט עיצובי הכרחי בנוף הכללי.

מהי התאורה הנכונה לבית קפה?

בתי הקפה לרוב ממוקמים בחזית הבניין ולכן חשופים לאור השמש המשתנה. במהלך היום לרוב השמש תסנוור ותחמם את היושבים בבית הקפה ולכן יש לאפשר הצללה בעזרת פרגולה נפתחת או שימשיות ניידות. לקראת שעות הערב, השמש החזקה נעלמת ומתבקשת תאורה מלאכותית בעלת אור צהוב ו"חם" בתחושתו.

בבית קפה אנו מבקשים לשוחח, לבלות עם חברים או בני זוג, לקרוא או לבהות ברחוב הסואן. לכן על התאורה להיות רכה, נקודתית ודקורטיבית. רצוי להתקין דימר לשינוי ועימעום התאורה בשלבי היום השונים. ניתן לשלב גופי תאורה היוצאים מהקיר בעיצוב התואם את הקונספט ובגובה המתאים לריהוט שליד. במקביל ניתן להאיר ע"י ספוטים אזורים דקורטיביים למינהם כמו תמונות או את כוורת המשקאות בבר. תאורה זו נבדלת מתאורת המטבח בו נדרשת תאורה לבנה, חזקה, ושוטפת המיועדת לעבודה.

אז מה אמרת?

אחרי שסיפקנו את חוש הטעם, המישוש והראיה, חוש נוסף שחשוב להתייחס אליו בבית הקפה ולצערי לא נותנים עליו את הדעת מספיק בעיצוב בתי קפה הוא חוש השמיעה. בבית הקפה בניגוד לפאב, אנו מעוניינים לנהל שיחה, לנוח ולהרגע. לגבי רעש הרחוב הסואן ניתן לייצר מחיצות חלקיות בדמות אדניות פרחים. בתוך בית הקפה יש לייצר פתרונות אקוסטיים בהתאם לחלל עצמו, לאזורי העבודה והישיבה בו ולסגנון העיצובי.

חשוב להבין כי אחראית לא קטנה לרעש היא מכונת הקפה המייצרת את הקפה ועובדת שעות רבות ולכן מיקומה ביחס למיקום הלקוחות, חשוב ביותר. מטחנת הפולים ומכונת הקפה עצמה מייצרים הרבה מאוד לכלוך ורעש ולכן אין סיבה למקם אותם קרוב לאוזני הלקוחות.

up