סטודיו דנה שקד לעיצוב פנים
עיצוב עסקים, בתים ומקומות שכיף להיות בהם
עבודת הסטודיו מאופיינת במקצועיות, יצירתיות ותשוקה רבה לעיצוב

עיצוב ותכנון גן ילדים

 

חומר, צבע, צורה ופרופורציות. אלו תחומים עיקריים בעבודתו של המעצב ובחשיבה בכלל. אך בכל הנוגע לעיצוב גן ילדים, ההגדרות משתנות, או יותר נכון חוזרות אחורה. לא בגיל, אלא חוזרות למקורות, לשורשים, להגדרות הבסיסיות של המילים שאנו כל כך רגילים להשתמש בהן.

חומר 

מעבר לכך שחשוב להשתמש בחומרים בטיחותיים בגן הילדים, הן מבחינת נפילות עקב יציבות שרק מתעצבת והן מבחינת הפעילויות השונות המתבצעות בגן, חשוב להבין שהילדים הקטנטנים, רק עתה מגלים את העולם, ותחושות שלנו כל כך טריוויאליות, להם הן חדשות ומרגשות.

רצוי לייצר מקום בו יהיה מגוון חומרים למגע, הן למישוש בכף היד והן למגע של שאר הגוף בפינות זחילה למינהן. עליהם להחשף לחומרים שונים בצורות שונות ובכך תתעורר סקרנותם ובהתאם לכך גם הפעילויות יוכלו להיות מגוונות ומעשירות.

עיצוב גן ילדים – צבע 

יש להשתמש בפלטת צבעים רכים ונעימים, לרוב צבעי פסטל במינונים נכונים. לרוב הילדים משחקים וישנים באותו החלל וחשוב להבין כי בחללים הללו עליהם למצוא את האפשרות להרגע, לנוח, להיות מספיק רגועים כדי לשמוע סיפור או להתרכז בפעולה כלשהי.

לצבעים חשיבות גדולה מאוד על האדם ותת המודע שלו ובמיוחד על ילדים בגילאים קטנים. ניתן גם להכין עמדה בה הילד יכול להתפרע עם הצבעים, להנות מהמרקם שלהם, ממגוון האפשרויות שניתן לעשות בהם, מקום בו יוכל להתמסר לפעולת הצביעה והציור גם אם זה כרוך בציור על קירות וחלקי גוף.

מיותר לציין כי כל האובייקטים והאלמנטים אשר נמצאים בגן הינם מחומרים שאינם רעילים והצבעים הינם על בסיס מים ומיועדים לחדרי ילדים.

עיצוב פנים של גן ילדים – הצורה 

רצוי להשתמש בצורות רכות ועגולות או לפחות באלמנטים ללא פינות ישרות או בולטות. לילדים אין תחושת מרחב כמו שלנו והם עדיין לא למדו להכיר את גופם ביחס לסביבה וגופם בתנועה במרחב.

יש לאפשר להם אזורים רכים של התפרעות ופעילויות גופניות וספורטיביות עם אזורי מנוחה ורביצה. צורות רכות לרוב יכתיבו גם את החומר ולכן חשוב להתאימם לאזורי הפעילות השונים.

פרופורציות  בעיצוב גן ילדים

נכון, הם קטנים ואנחנו גבוהים, אבל זה לא מסתכם בזה. הנקודות שעל הרצפה, הכניסה, הברגים, הלול, הצעצועים, הכל חייב להיות מותאם ביחס לקטנטנים, וזה לא אומר שהכל צריך להיות קטן כמוהם, זה אומר שאת החלק העליון של החלל ניתן לשמש לאחסון ציוד הגננות, למקורות אור טבעי או מלאכותי, מערכות מוזיקה או וידאו למינהן ועוד. עם זאת, על החלל לדבר בשפה אחידה בכל הגבהים. לשמור על אחידות סגנונית.

לא פחות חשוב

לזכור כי הגננות, השוהות בגן כמו ואף יותר זמן מהילדים, גם הן צריכות שהפרופורציות יותאמו להן. לכן חשוב מאוד לבצע רשימה פרוגרמטית של הפעילויות השונות המבוצעות בגן, מהן השעות שכל פעילות מבוצעת בה, ולבדוק עוד לפני שלב העיצוב, כיצד ניתן לתעל את מירב היתרונות של החלל בארגון טכני בלבד.

אחרי שהבנו את כל אלו, השמיים הם הגבול, וככל שנשתחרר מעקבות המוכר והברור לנו, נוכל להתקרב לצורת החשיבה של הילדים, ובכך לספק את צרכיהם הנפשיים והפיזיים.

up