סטודיו דנה שקד לעיצוב פנים
עיצוב עסקים, בתים ומקומות שכיף להיות בהם
עבודת הסטודיו מאופיינת במקצועיות, יצירתיות ותשוקה רבה לעיצוב

עיצוב ותכנון דוכן מכירה בקניון

בגדול יש שני סוגי מעצבים , כאלו שנותנים לדימיון להתפרע ומשרבטים על הדף רעיונות מופרכים ומוזרים אשר נובעים משגעונות חולפים או קבועים, ורק אחר כך נוחתים והמציאות מתדפקת על דלתם ויש כאלו שקודם כל בודקים את מגבלות החלל והמרחב, את מגבלות התקציב, הזמן ולעיתים אף מגבלות הלקוח ורק אז מתחילים לתכנן. דוכן המכירה האחרון שעיצבתי טרף מבחינתי את כל הקלפים. הייתי רגילה לעבוד מהמגבלות החוצה אל הדמיון ולהתגאות בעובדה כי מהחסרונות שנראים לנו בהתחלה, מהם יצאו הדברים הכי מיוחדים ומקוריים.

אז הפעם גיליתי את הדרך השניה. והאמת, גיליתי בחזרה את האמונה. האמונה בכך שצריך לחלום, להעז, להתפרע, ואחר כך כבר למצוא את הדרך להגשים את השרבוט המופרך. זה לא היה קל, ונאלצתי להקריב לא מעט מהצורה, מהחומר, ומהקלילות שאפפה את הרישומים. אך זה היה שווה את זה.

תכנון דוכן מכירה בקניון מחויב להתייחס לסביבתו מעבר לכל תכנון אחרת. יש להשאיר מספיק מרחב למעבר בין הדוכן לחנויות השכנות, יש להתרומם עד גובה מסויים שאינו גבוה מדי כדי לא להסתיר את השכנים, יש להתאים את אופי וצורת הדוכן לתנועה במקום, לתנועה אל המקום, למיקומי הכניסה לחנויות השכנות, לתאורת הקניון הקרה והשוטפת, ולריצוף הקיים אשר לרוב בלתי ניתן לשינוי. כמו כן , בניגוד לעיצוב חנויות, המטרים שמוקצבים לדוכן אינם משתרעים על פני מרחבים עצומים, ומסתכמים בכמה מטרים בודדים.

בנוסף, יש להתייחס לעובדה כי זמני העבודה בקניון הינם בלילות בלבד ולרוב יוקצו לא יותר משני לילות להקמה. עם זאת, יכולת הפירוק, ההקמה והשינוע הקלים והמהירים יכולים להיות יתרון בעת הבנייה או בעת המעבר בעתיד. היכולת לבנות את הדלפק עצמו בנגריה או במסגריה ולשנע אותו להרכבה בלבד כמו יחידות לגו, בקניון עצמו, הינה הנוחה והיעילה ביותר. כמו כן, בעקבות העבודה, צרכי הדוכן משתנים במהלך השנה וכך גם סביבתו וצרכי הקניון. האפשרות לפירוק והרכבה מחדש במקום חדש, מבלי לפגוע בדוכן עצמו, אלו יתרונות עצומים בתחום עיצוב הדוכנים בכלל. יש לקחת זאת בחשבון בעת בחירת החומרים לקונסטרוקציה וחיפוי הדוכן.

אז אחרי שמנינו לא מעט חסרונות, אל תדאגו, יש לא מעט יתרונות. שטחי הפרסום של דוכני המכירה בקניונים לרוב יהיו ב-360 מעלות ולכן החשיפה מקסימלית. כנל לגבי הצצה מהקומה העליונה מטה אל הדוכן. מעבר לכך, צורת הרכישה מדוכן לעומת חנות, הינה מזמינה יותר, מהירה יותר וריווחית יותר. האנשים חולפים על פני כל המוצרים שיש לעסק להציע, ולא רק פעם אחת אלא הלוך ושוב, והם אינם מסתכלים רק בחלון ראווה, אלא ממש רואים את כל המוצרים המוצגים להם במלואם. היכולת לעצור, להושיט את היד, לקחת ולשלם מפתה הרבה יותר מאשר כניסה מודעת לחלל סגור יחסית.

כמה דברים חשובים לגבי העיצוב והניראות – כמובן שעיצוב הדוכן צריך להיות מותאם למותג ולאסטרטגיית השיווק שלו. הצבעים, הצורות והחומרים הינם נזרת של תורה שלמה. מעבר לכך, תקציב הינו שיקול חשוב ביותר בבואנו לתכנן דוכן. מגוון החומרים והצורות יכול להוביל אותנו לתכנן ולשרבט אינספור עיצובים אך היכולת הפרקטית לשלם עבור ייצורם הם אלו שבסופו של דבר נותנים גם את הטון. שימו לב, לא אלו שמכתיבים את העיצוב, אבל מנחים אותו לכיוונים מאוד מסויימים. מן הסתם קווים מעוגלים וחומרים חדשניים המטופלים בטכנולוגיות מתקמות, כל אלו מצריכים תקציב לא קטן.

לסיכום, בעת תכנון הדוכן, יש להבין את המגבלות הקיימות של השטח, הקניון, המותג והתקציב אך במקביל לתכנן כאילו אין שום מגבלה. השילוב בין ההבנה המדוייקת של המצוי לעומת רצוי יוביל אותנו לעיצוב חכם, פרקטי נועז וחדשני.

up