התקופה הנוכחית מוגדרת כתקופת מעבר בה אנשים עדיין מתרגלים לרעיון רכישת מוצריהם באינטרנט, מבלי שבחרו אותם באופן פיזי בחנות. זאת לעומת לפני כמה שנים כשלקוחות הרגישו לא בנוח למסור את פרטי האשראי שלהם בטופס אינטרנטי ללא נציג אנושי.
כיום, האצבע על הקליק קלה מאי פעם ונדמה שרכישה אונליין היא דבר טבעי. בין אם מדובר בפנס חדש לרכב שניתן לקנות ב50% פחות ולהגיע למוסך להתקנה בלבד, מיתרים לגיטרה שעולים פי חמישה ואף יותר אם רוכשים אותם בחנות, או נעלי ספורט יוקרתיות שמודדים בחנות כדי לוודא מה המידה ולאחר מכן להזמין דרך אתר החברה. השינוי בהרגלי הצריכה מביא לירידה במכירות הקמעונאיות ומאלץ את בעליהם לעשות חושבים ולהבין מה השינוי שעליהם לעשות על מנת להרוויח.
חוויית קניה וחנויות קונספט
אין ספק שהחנויות הפיזיות יצטרכו להציע אלטרנטיבה אטרקטיבית לנוחות והכדאיות הכלכלית שמתאפשרים ברכישה אונליין וכדי לעשות זאת, עליהם להציע משהו שהאינטרנט לא יכול לספק: החנויות יהפכו להיות חנויות קונספט שמעבירות את חוויית המותג עם פריטים שאינם בהכרח קשורים למותג עצמו. כבר לא מדובר בפעולה שהיא פונקציונלית בעיקרה, אלא בפעולה שהיא חווייתית. עיצוב החנות צריך להיות מרשים, מזמין, מרענן ואפילו מקום בילוי.
שילוב אלמנטים עיצוביים יוצאי דופן הוא אחד הדרכים בדרך להשגת המטרה. בחנות רנואר בקניון איילון הוצבו שני מסכי ענק כשני עמודים בכניסה לחנות אשר ניתן לראותם ממרחק רב. ספסל בעיצוב יוצא דופן הודפס במדפסת תלת מימד במיוחד לאותו הסניף.
החנות עצמה מסודרת לפי מתחמים שונים שנראים כמו חלונות ראווה בתוך החנות או חדרי ארונות המכילים גם ביגוד, גם הנעלה ואקססוריז. כלומר, לא עוד סידור לפי מחלקות. החשיבה היא לייצר ללקוח חוויה אקלקטית כך שיוכל לקנות את כל מה שהוא צריך, כמו בחנויות כלבו. ואם הצלחתם לשלב בחנות אלמנט שהלקוחות מעוניינים לצלם ולהעלות לאינסטגרם, עשיתם משהו נכון.
הזמנת מוצרים בהתאמה אישית בחנויות הקמעונאיות הוא טרנד נוסף שהחל לאחרונה. באחד הסניפים של NIKE בסוהו ניתן להזמין נעליים עם הדפס לפי בחירה אישית. ברשת ההנעלה הישראלית "טבע נאות" ניתן להזמין את כפכף הדגל המוכר של הרשת לפי בחירה אישית של העור ובצבע ספציפי. אמנם ניתן להזמין אונליין אך ניתן גם להגיע לחנות המפעל בקיבוץ נאות מרדכי ולצפות בתהליך הייצור.
חנויות כמקום בילוי
בחנויות רבות ברחבי העולם משלבים מתחמי בילוי בסניפים. אחת מרשתות נעלי הסניקרס בארה"ב פתחה בר גלידות מיוחדות המיוצרות מדגני בוקר באחת מחנויות הרשת. זו אלטרנטיבה יצירתית מאוד לספסלים הרגילים המקבצים ממתינים משועממים המחכים לבני הזוג שיסיימו לקנות. באחת החנויות של NIKE בניו יורק ישנו מתחם המדמה מגרש כדורסל בתוך החנות בו הלקוחות יכולים לשחק.
שילוב אלמנטים טכנולוגיים בחנות
עיצוב של חנות צריך להתחדש כל הזמן והשימוש בטכנולוגיה מאפשר לשנות בקלות רבה יותר. למשל, מסכים שמקרינים סרטי תדמית או גרפיקה ממחושבת בשפת המותג שקל מאוד לשנות ולהתאים לעונות השנה, לאירועים מיוחדים או לקולקציות מתחלפות.
אבל לא רק בעיצוב – מדברים כבר על מראות שסורקות את הגוף ומציעות ללקוח פריטים נוספים שיתאימו לו בהתאם למבנה גוף או בהתאם לפריט שכבר בחר. אחת הדוגמאות הישראליות היא דווקא בתחום המסעדנות ברשת ההמבורגרים BBB. בכל סניפי הרשת ישנם מסכים ליד כל שולחן אשר מציגים משחקים שניתן להעביר איתם את הזמן עד שיגיע האוכל.
לסיכום, אם כי החנויות הקמעוניות לא באמת ייעלמו מן העולם, הן בהחלט יצטרכו להתאים את עצמן נוכח המציאות החדשה. לא עוד סידור סחורה סטנדרטי אלא, חוויה הוליסטית – מתחמים שונים בחנות, אזור בילוי, הזמנת מוצרים בהתאמה אישית ואפשרות לצפות בתהליך הייצור – שמשתף את הלקוח מעבר לרמה הפונקציונאלית של רכישת המוצר.