איך להשתמש בעיצוב כדי למשוך את הלקוח למקומות הכי אסטרטגיים בעסק שלנו? איך אנחנו מובילים אותו בצורה נכונה בחלל מבלי שילך לאיבוד בתוך שפע הפריטים והצבעים? איך מנעימים את השהות שלו בעסק וגורמים לחוויה חיובית, כזו שבה כל הנקודות מתחברות לתמונה אחת ברורה? במאמר זה אפרט כמה אלמנטים מיני רבים, שמשפיעים רבות על חוויית הלקוח בעסק.
סוג הריהוט
אם מדובר במסעדה שבה המנה יקרה שהכין שף בעל שם, נבחר בכורסאות מפנקות ומזמינות כאלה שניתן לשבת עליהן זמן לא מועט. לעומת זאת אם מדובר במקום בו רוצים שהאנשים יאכלו מהר ותהיה תחלופה תדירה של לקוחות, נגיד במסעדות של אוכל רחוב, נשתמש בשרפרפים גבוהים מאוד או נמוכים מאוד ובלי משענת ליד או לגב.
קחו למשל את מקדונלדס, בתהליך העיצוב מחדש הם החליטו כי הם מעוניינים שהלקוחות לא רק יכנסו, יקנו ויצאו מהר כמו בפס נע תעשייתי וקר אלא ישהו זמן רב במקום, יגלשו באינטרנט, ילמדו, יביאו חברים ובכלל ירגישו בנח לאורך זמן. אז הם הכניסו כורסאות נוחות, חיפו את הרצפה בשטיח, מיקמו ספות עמוקות וגדולות ואף תכננו שקעים רבים ליד כל פינת ישיבה על מנת לאפשר הטענה ממושכת של הנייד ושל הגוף. בטווח הארוך הדבר הצדיק את עצמו והמכירות של הרשת שילשו את עצמן.
תאורה
אי אפשר לדבר מספיק על האלמנט הזה. תאורה היא הכל: היא יכולה להיות חזקה מדי, חלשה מדי, מחמיאה, מבליטה כל פגם בפנים ואף מסנוורת. מעצב טוב ידע לבחור את התאורה המתאימה בהתאם לאופי המקום. למשל, במסעדת גורמה נרצה ליצור שלוליות ממוקדות של אור על המנות להדגיש את איכותן וחשיבותן או לחילופין חנות פארם בה נרצה לשדר ללקוח ניקיון, אסתטיקה וסדר.
סאונד
בתכנון ועיצוב פנים של מסעדה למשל, אחד הדברים החשובים הוא יצירת אקוסטיקה טובה. יש מסעדות שמעדיפות שהלקוח ישמע את הסירים והמחבתות במטבח ליצירת חוויה אותנטית שכונתית ויש מסעדות שמקפידות על מוזיקה שקטה שממקדת את האנשים בשיחה, באוכל ובאווירה המרגיעה. כך או כך, בכוחו של הסאונד להשפיע על המצב הנפשי והפסיכולוגי שלנו בין אם נרצה ובין אם לא. עצבנות או רוגע שאינם נשלטים יכולים להוות גורם מכריע בתפישתנו של הלקוח את המותג.
לסיכום
בידינו, כמעצבים, לעצב את חוויית הסועד במסעדה או הלקוח הנכנס לחנות לצורך רכישה. אנו יכולים להבליט בעזרת משחק בסיסי בחושיו אלמנטים מסוימים, להשפיע על תפישתו את טעם המנות ואיכות חומרי הגלם ועל משך השהייה בחלל. שימוש חכם ונכון בכלים השונים שמשמשים אותנו כמעצבים יצור אווירה נכונה, שפונה לקהל היעד הנכון ובכך להגיע ליעדים העסקיים של המקום.