כאשר מדברים על עיצוב בר או פאב, נתון אחד ממחיש את העיקרון החשוב מכול: באזור תל אביב בלבד קיימים יותר מ- 700 מקומות לממכר אלכוהול ו- 300 ברים או פאבים. עם היצע כל כך גדול רק באזור תל אביב, אפשר כבר להבין שעיצוב החוויה הוא שובר השוויון, ולאו דווקא הדיספליי של האלכוהול – שנראה פחות או יותר אותו הדבר בחלק גדול מהמקרים. איך מעצבים את החוויה?
סידורי הישיבה של הבר: לראות ולהיראות
חלק משמעותי בחוויה בחלל הבר הם המבלים עצמם, והאינטראקציה שמתקיימת ביניהם. ישנן מספר דרכים לעודד אינטראקציות בינאישיות באמצעות עיצוב בר: אחת מהן היא לתכנן בר מלבני, שמאפשר למבט של המבלה להצטלב עם הרבה יותר זוגות עיניים, מאשר בר צא וארוך שבו נוצר קשר עין בעיקר עם האנשים היושבים בסמוך זה לזה.
שיקול נוסף שכדאי להביא בחשבון הוא כמות מקומות הישיבה על הבר. מצד אחד, כדאי לתכנן בר ארוך וגדול, עם כמה שיותר מקומות ישיבה – כדי לעודד ולעלות את מכירות האלכוהול מצד שני חווית ההתקהלות בעמידה וההתחכות בין הקבוצות השונות ההולכות ובאות. חוסר במקומות ישיבה במידה הנכונה שומר על דינמיות ומעודד אינטרקציה וחיפוש תמידי אחר המקום הפנוי, אחר מבט תוהה, אחר הדבר הבא.
דרך נוספת לעודד מגע בין המבלים הוא תכנון מתאים של המעברים: כך למשל כאשר מדובר בפיק-אפ בר, תכנון מעברים צרים מייצר אינטראקציה גבוהה יותר בין המבלים.
בכל מקרה חשוב לשמור על איזון ולהימנע מצפיפות יתר, שתפגע בחוויית הבילוי.
שימוש בחומרים בעלי עמידות גבוהה
חשוך, הומה ומלא משקאות: מטבע הדברים, שטח הפנים של הבר הוא שטח מועד לפורענות של כתמים ולכלוכים. לכן חשוב בעת עיצוב הבר להשתמש בחומרים שיהיו קלים לניקוי. גם כדי שהדלפק יישאר מבריק וגם כדי לאפשר תחזוקה קלה ועמידות גבוהה ככל האפשר של הדלפק. שימוש בחומרים עמידים לכתמים ושריטות כגון שיש או גרניט יכולים לעשות את העבודה. דלפק עץ, לעומת זאת, יוצר אולי אווירה בייתית ומזמינה אך נחשב לפחות פונקציונאלי בשל רמת עמידותו הנמוכה.
ממליצה ליצור בר ממשטחי בטון מוחלק או לחילופין מאריחי קרמיקה בגודל 10/10 מבריקים עם רובה בגוון מנוגד או עם הדפס מפתיע. משטחי השולחנות והברים חשובים לא פחות מקירות החלל.
צבעים ותאורה
תכנון התאורה בבר צריך להיות מאוזן מספיק כך שאנשים יראו להיכן הם הולכים (לשירותים למשל) אך מספיק חשוך כדי ליצור אווירה אינטימית ונינוחה. בבר אנו מחפשים מסתורין, מקום נסתר לחטאים מתוקים ובעיקר חיפוש וגילוי של אנשים ושל החלל.
בחירת הגוונים של החלל והפריטים בו משלימה את תכנון התאורה ומאפשרת שימוש בגוונים כהים מאוד בניגוד לחללי המגורים שלנו בהם אנו מחפשים את הרוגע, המרחב והלובן הטהור. כאן התחושה היא בדיוק ההיפך, חלל כהה מזמין אותנו להתנהג בצורה אחרת, בצורה נועזת יותר ושילוב גוונים חמים רק מעצים את החשק והתשוקה להרפתקאה נפלאה.