בבואנו לעצב חנויות, נבין תחילה את הערכים והמהות הבסיסית של המותג. נבחין מיהו קהל היעד, מה הסביבה העוטפת את החנות, ומהי האסטרטגיה השיווקית של המותג. מעבר לגיבוש הקונספט או כחלק ממנו, נבחר גם את החומרים איתם נרצה לעטוף את חלל החנויות.
עיצוב חנויות – עיצוב גברי ונשי
המונח עיצוב גברי (כמובן שההבדלה המגדרית אינה רלוונטית בימינו), מתאפיין בשימוש בחומרים תעשיתיים בברזל, זכוכיות, חומרים חשופים כגון בטון ומתכת ובקווים מופשטים ונקיים מאוד. את העיצוב הנשי ניתן להגדיר כעיצוב בעל קווים עגולים ורכים, שימוש בצבעוניות מגוונת ושמחה יותר והתכתבות עם טקסטיל שבטי ומסורת. הבחירה בעיצוב גברי או נשי לכאורה תהיה לעיתים בעקבות איפיון קהל היעד, מיתוג החברה או אופן שיווק המוצר.
יצירת ניגודים מעניינים בין עיצוב החנויות למוצר
המחשבה הבסיסית היא לייצר למוצר את העולם העוטף אותו ומשלים את אופן קיומו. אך לא תמיד יהיה זה נכון לסנכרן בין אופי המוצר לאופי החנות. לעיתים דווקא נבחר בעיצוב גס, מחוספס וטבעי יותר להעצמת המוצר האסתטי והטהור. חומרים קרים ובעלי גוון מונוכרומטי יכולים להוות רקע חכם ונכון יותר למוצרים בעלי הקו המנוגד ובכך להעצימם. לרוב נראה כי הניגוד הוא זה שמוליד את השילובים המעניינים, המפתיעים ולעיתים הם אלו המאפשרים פריצת דרך והגדלת מערך הלקוחות החדשים.
שימוש בחומרים ממוחזרים בעיצוב חנויות
בעשור האחרון הולך ומתחזק לו טרנד החזרה לטבע ושימוש בחומרים ממוחזרים. שימוש בעץ ממוחזר ממשטחי משא ישנים, צינורות אינסטלציה ישנים מברזל, חוטי ברזל, שאריות שמוצאים ברחוב או שאריות ממפעלים קמים לתחייה בחנויות ובמתחמים מסחריים. ניתן למצוא ברחוב הרבה מאוד חומרים לעבודה ולעיצוב ובעזרת מחשבה יצירתית להעניק להם ערך מוסף במיקומם החדש. עיוות פרופורציות, שינוי פונקציה או מיקום שונה יעניק חיים חדשים הן לאובייקט והן לחלל.
עיצוב חנויות – סגנון ישן ומיושן
לא מזמן קראו לי לעצב חנות במקום רחוק וקטן. לכשהגעתי, נוכחתי לראות כי החלל היה כולו מחופה בתקרות גבס חדשות, רצפת גרניט פורצלן חדשה ומנורות פנדל. נזכרתי בלקוח אחר שלי שסיפר לי שאינו יכול לעבור לגור בדירות חדשות מכיוון שהוא צריך לחיות בחלל בו יש מספר רבדים. לראות שחיו שם אנשים ושיש אנרגיה ונשמה במקום. הלקוחות אומנם קראו לי כדי ליצור מקום חדש אך במהרה הבנו כי החנות אותה הם מבקשים ליצור, צריכה להראות כאילו היא נמצאת שם כבר שנים. מקום שהקירות יכולים לספר לנו סיפור, שהטיח על הקיר עוד רגע מתקלף ומתחתיו יש אוצרות של דורות קודמים. בחללים החדשים והקרים שנוצרו בעשור שעבר, היה אופי מאוד מאופק. כיום אנחנו מחפשים אחר האופי האמיתי. אחר הנשמה של המקום. אנחנו נהנים יותר בחלל שנעים לנו בו, לא חלל שמאיים עלינו.
העצמת חוויית הלקוח בחנות- מחוויית קנייה לסגנון חיים
בתוך כל המציאות שאנחנו רוצים לייצר, יש חלום. חלום בעולם קסום. ליצור חלל שיש לו את הזמן הייחודי שלו, שיש בו את היכולת לקחת אותנו הרחק, מעבר לזמן, ללחץ, לעבודה ולשגרת היומיום. בכוחו של עיצוב הפנים לעצב חוויית קנייה קסומה ולהעביר את האדם חוויה כזו שתנתק אותו מכל מי שהוא. שתעניק לו זהות חדשה ומשופרת ע"י כך שהוא חלק מהחלל הגדול. חנויות כיום לא רק מעניקות חווית קניה בסיסית אלא מעניקות סגנון חיים שלם. לכן בחירת החומרים יכולה להשתנות ולהכיל חומרים מגוונים מאוד. חומרים מהרחוב, מהפרסום, מהשדה או מהמשרד. אין חומרים השמורים לעיצוב חנויות. כל חומר שנראה בחוץ יכנס לחנות ונשמח להתשמש בו כדי ליצור מציאות חילופית. מציאות שטובה יותר מהמציאות שיש בחוץ. מציאות נגישה ומחבקת.
לסיכום
בחירת החומרים בתהליך עיצוב חנות היא חשובה לא פחות מהסידור הפונקציונאלי של החנות. בזכותה הקירות והקומפוזיציה מקבלים חיים ובזכותם החיים ממתגים את החנות במקום שבו היא רוצה להיות ממותגת. חנות פונקציונאלית כזו או אחרת ב"לבוש" שונה תהיה חנות אחרת לגמרי ותפנה לקהל יעד אחר. לכן חשוב להשתמש בחומרים בחוכמה, לא ליצור עומס ולהיות מעודכנים ונאמנים לתמה המרכזית אותה אנו משרתים.