זה לא סוד, עסקים נועדו למכור. ולשם כך כל מה שנכנס למתחם העסק, עליו להיות תואם למערך הפרסומי והשיווקי של המותג. או לפחות שיעודד מכירה, קניה, רכישה ואם אפשר רכישה חוזרת גם ביום שאחרי וכן הלאה…לצורך העניין אין זה משנה אם מכרנו ספרים, בגדים, אוכל או שתיה. באנו למכור. ולשם כך כל פעולה שנבחר לעשות הינה למטרת מכירה ישירה או עקיפה.
אני יוצאת מנקודת הנחה לרגע כי כבר יש מקום, יש מותג ואנחנו כבר מגובשים על הדרך והמטרות (אם עדיין לא, יש לקרוא כמה מאמרים אחרים לפני כן). הגישה הראשונית כלפי החלל הנתון עליה להיקבע בהתאם לאופי המקום, ייחודו, התאמה לפרוגרמה עליה הוחלט וגם נתוני המקום. מיקום הכניסה, היציאה, פתחי איוורור ופתחים דרכם נכנס אור טבעי, אלו רק קמצוץ מהאלמנטים ההתחלתיים המשפיעים על התחושה בחלל.
בעבר היו שואלים אותי מוריי "מה החלל רוצה להיות?" . זה הצחיק אותי במשך שנים והרבה זמן לא הבנתי למה הם התכוונו. רק כשניסיתי להסביר לאחד מלקוחותיי מדוע יש למקם את הקופה במקום כזה לעומת אחר, רק אז הבנתי שיש דברים שהחלל פשוט דורש, והפתיע אותי שלא כולם שומעים את זה, או רואים את זה בבירור. בעודי מנסה להסביר לאותו הלקוח, הרגשתי שאני מונה לו את אותם נתונים טכניים שיש בחלל ושמבקשים התייחסות. עוד לפני שנכנסנו לעולם הקסום והאינסופי של העיצוב, עמדנו בחלל ריק וביקשתי ממנו שינסה לתאר כיצד הוא מרגיש, האם העובדה כי אנחנו עומדים בחלל גבוה פי 2 מהממוצע בחללים רגילים, האם זה גורם לו להרגיש אינטימיות וחמימות או שהחלל רוצה לבלוע אותו ולרושש אותו. האם כשעמדנו מול הויטרינה הגדולה בצד דרום הרגשנו אותו הדבר לעומת הביקור שלנו בחנות הסמוכה בצד הצפוני?
יש הרבה מאוד אלמנטים ודגשים ארכיטקטוניים להתייחס אליהם ובאותה המידה גם לשנות אותם או ליצור אותם מחדש. אני מאמינה כי לפני הכל, הכל מתחיל בפרופורציות בהשוואה וביחס לגוף האדם. לא משנה כמה נתקדם ונשתדרג, הגוף הוא אותו גוף, פלוס מינוס, אנחנו רק מנסים לשלוט בו באופן גלוי או סמוי בצורה שתעודד את האדם לבצע את הפעולה לשמה התכנסנו – הקנייה.
להיות קשה להשגה זה תמיד באופנה, כך גם עיצוב החללים. העסקים מהווים עולם קסום שאנחנו רק רוצים להיות חלק ממנו. נדמה כי הם כבר לא רודפים אחרינו, אלא אנחנו אלו שרוצים להיות הם. בתוכם. שלהם. השימוש בחלל הוא כמו השימוש באלמנטים שיווקיים ופרסומיים. לא צריך להגיד את המילה צעיר אלא צריך לשדר את זה ולגרום ללקוח להרגיש את זה. ולרצות את זה.
אז אחרי שהבנו שלחלל יש את הנתונים שלו, שינינו אותו בהתאם לצרכינו ויצרנו עולם חדש. עולם נחשק שהוא יותר מהמוצר עצמו, הוא התחושה, הוא הריח, הוא מי שאתה רוצה להיות. עיצוב חנות או עיצוב המשרד/העסק לוקח אותך למסע מרתק בעולמות אחרים וגורם לך להרגיש את כל מה שרצית להרגיש.
עם זאת, מכיוון שהתכנסנו לשם פעולת הקנייה, כל אלמנט שיגרום ללקוח להרגיש בנח, יוזמן להיות בחלל. בין אם זה ספסל ישיבה לנוחות מקסימלית, פן תצא מהחנות לפני שרכשת פריט, או משחקי אור וצל הממקדים את העין למקרה שאולי הסתכלת על דברים אחרים שאינם המוצרים הנחשקים. האלמנטים בחלל אינם בליל של יצירות. כל אלמנט תפקידו להראות לך ולהנחות אותך בדרך אל הרכישה הנכספת.
לפני מספר ימים, בעודי שוהה מחוץ לחנות כלשהי, ראיתי את מבטה של נערה היוצאת מפתח החנות. לא היתה מאושרת ממנה. הבנתי שסופקה לה בדקות שלפני כן, חוויה חד פעמית וייחודית רק לה. היא נכנסה לתוך עולם שזרק את הדמיון שלה למקומות אחרים, מקומות שלעיתים מקבילים עם המציאות שלה, אך מאפשרים לה להמציא את עצמה מחדש. כפי שהיא היתה רוצה לראות את עצמה.
אני מאמינה כי בעיצוב פנים לעסקים, צריך להעיז ולחלום, להעיז ולפרוץ את גבולות המוכר. רק ככה תוכל להעניק ללקוח שלך חוויה אמיתית ולהעניק למוצר שלך, את התדמית הנכונה לאורך זמן.