קפיטריות רבות פזורות ברחבי הארץ במקומות שונים כגון קמפוסים באוניברסיטאות, בתי חולים ומשרדים. כל מתחם מזמן לו קהל יעד שונה החל מ סטודנטים המבקרים בקביעות מדי יום, מבקרים מזדמנים המבקרים את החולים בביקור חד פעמי בבתי החולים ועד עובדי המחלקות השונות בחברה אשר מבקשים למצוא בקפיטריה את הארוחה המזינה והחמה שתשאיר אותם ערניים וחיוניים להמשך יום העבודה.
עיצוב קפיטריה באוניברסיטה
עיצוב קפיטריות באוניברסיטה צריך להתאים את החלל לתהליך קבלת שירות מהיר מאוד, בין השיעורים, בהפסקה קצרה בה נוהרים עשרות תלמידים במטרה לרכוש מזון ומשקה. אופן הזרימה בחלל חייב להיות מתוכנן כפס נע המאפשר גישה מהירה וקלה, יציאה בכיוון מנוגד כך שלא תפריע לממתינים בתור ובעיקר חשיפה מקסימלית לאורכו של התור למגוון המוצרים השונים המוצגים למכירה. בנוסף לכך, יש לקחת בחשבון כי המוצרים מיועדים לקניה ואכילה בדרך של טייק אווי ולכן מספר מקומות הישיבה בחלל מוגבל וניתן לתכנן שולחנות קטנים יחסית שאינם מותאמים למגשים רחבים.
ברחבי הקמפוסים השונים בארץ פזורות קפיטריות מסוגים שונים. החל מקפיטריה המציעה מזון מבושל חם ומזין, סלטים טריים בהרכבה עצמית, עגלות קפה נקודתיות או קפיטריות הפועלות במתכונת של חנויות נוחות ומציעות חטיפים וסנדוויצים בטייק אווי. חשוב להבין כי בנוסף לתרשים הזרימה המדוייק יש לאפשר לסטודנטים ערך מוסף בחלל אשר יזמין אותם לשהות בו בשיעורים חופשיים ולאפיין אותו כמו ה"סלון" המרכזי שלהם. דוגמא לכך יכולה להיות פינת מחשבים באינטרנט אלחוטי, פינות הטענת הניידים או פינות רביצה במידה והחלל מספיק מרווח.
עיצוב קפיטריה בבתי חולים
עיצוב פנים אינו מתייחס רק לתנועה הפיזית בחלל ולמוצרים המוצגים למכירה, אלא משלב כמו תמיד את הפן הפסיכולוגי בדגש על חווית הלקוח הייחודית. מכיוון שהקפיטריה מהווה מקום מפלט רגעי, היא משמשת לעיתים כמו ה"מטבח" המשפחתי החם בו נמצא נחמה ושלווה.
עיצוב הקפיטריה מצריך התאמה ללקוחות מזדמנים, בחווית קניה חד פעמית, אשר תספק להם מגוון מוצרים רחב, לעיתים ללא קשר למזון ומשקאות, כדוגמת מגזינים, מתנות וכו'. חשובה החשיפה המקסימלית המהירה ביותר האפשרית למגוון המוצרים בחנות תוך אפשרות לשירות עצמי ונגישות לאותם המוצרים. חללים מסוג זה עשויים להתבסס על מכירת כריכים אשר מחייבים שולחנות רחבים יחסית. מכיוון שהלקוחות הינם מזדמנים ולרוב בודדים יש לאפשר כמה שיותר מקומות ישיבה כך שהחלל יהפוך למקום מפלט מהמחלקה ומחדר החולה. בהתאם לכך ניתן לעצב את חלל הקפיטריה בשילוב אימג'ים מרגיעים המייצרים חלל נעים ואופטימי.
עיצוב קפיטריה כחדר אוכל בבניין משרדים
עיצוב קפיטריה בבניין משרדים משלב בין תחושת בית הקפה השכונתי, שם כולם יודעים את שימך ומעניקים לך יחס אישי ומיוחד, לבין חלל הסעדה גדול אשר משרת עשרות ומאות אנשים ביום. בכוחו של העיצוב ליצור איזון בין שניהם תוך שמירה על רמה אסתטית גבוהה אך שאינה מנוכרת וקרה.
עובדים רבים, המעבירים ימים שלמים בישיבה מול המחשב במשרד, משוועים לרגע בו יצאו להפסקת האוכל בצהריים. חלקם בוחרים לאכול בחדר האוכל הראשי וחלקם בוחרים לצאת החוצה, אל המסעדות ובתי הקפה הסובבים את הבניין. התחרות של הקפיטריה במצב שכזה היא יומיומית ומאתגרת. על עיצוב הקפיטריה לשוות לחלל מראה אסתטי, נקי ומזמין אך באותו זמן העיצוב חייב לצאת מתדמית "חדר האוכל הקיבוצי" שדבקה בו. יש ליצור חלל מזמין, מיוחד ונחשק ולא להסתפק במשטחי נירוסטה ועמדות הגשה פונקציונאליות. על החלל להעניק תחושה אמיתית של הפוגה, של טבע ויציאה ל"חוץ" שאינו המשרד. עם זאת חשוב לעצב את החלל באופן אשר יעניק עניין למבקרים הקבועים ויגרום להם לבחור באופציה זו בכל יום מחדש.
קונספט עיצובי לקפיטריה
כמו בכל חלל, חשוב לבחור קונפסט המייחד את המקום ומקרב אותו אל הלקוח החל מקונספט הבריאות והטבע, דרך עיצוב שהינו נגזרת מערכי החברה וגווני המיתוג שלה ועד קונספט משתנה המותאם לימים שונים בשבוע, לחגים, מועדים וכדומה.
לסיכום, עיצוב פנים מוצלח של קפיטריה ישפיע באופן משמעותי על סיכויי ההצלחה שלה.הלקוח המגיע לקפיטריה, לא משנה באיזה מיקום ושייכות, מחפש תמיד את החלל הפונקציואנלי שיאפשר לו שירות מהיר, מוצר איכותי וחוויה ייחודית ואינטימית. התחרות גדולה וקיימת תמיד ולכן חשוב לעצב את החלל באופן ורסטילי אשר יוכל להתאים את עצמו לשינויים בהתאם לצורך.