You are currently viewing עיצוב תאורה – לבית ולחללים מסחריים

לפני הכניסה לדירה או בית עסק חדש או קיים מומלץ להיעזר במעצבת פנים על מנת לקבל ייעוץ והכוונה בנוגע לתכנון התאורה. יחדיו,
ניתן לתכנן את נקודות החשמל והתאורה בבית בצורה המתאימה ביותר לצרכיכם, באופן אשר יתאים לפעילות היומיומית בבית ולסגנון העיצובי השולט.

ישנו הבדל משמעותי בין תכנון תאורה לאחר הכניסה לבית לבין תכנון מוקדם בשלבים הראשונים.

עוד בשלבים המוקדמים של הבנייה ניתן לייצר ולשלב בין המערכות השונות בבית (כגון מיזוג, אינסטלציה, תקשורת וכדומה) בצורה מושכלת ומוסוות,
להשתמש בתאורה "ירוקה" ידידותית לסביבה, לייצר מערכות חסכוניות בחשמל ולאפשר פיזור נכון של גופי תאורה ביחס ישיר לאלמנטים בחלל.

מערכות התאורה העובדות בסינכרון מלא עם שאר המערכות בבית, מאפשרות עיצוב פנים חכם ונקי, המותאם באופן מלא לאופיים של הדיירים ולהרגלי השהייה בבית.

יש לזכור כי במצבים מסוימים, חלוקת החלל וכיווני הבנייה הנתונים אינם ניתנים לשינוי, ולכן עיצוב הפנים של בתים קיימים מחייב התאמה לנתונים בשטח.
דווקא במקרים כאלה יש חשיבות גדולה לתכנון התאורה.

במצב כזה נוכל לייעל את התאורה הטבעית, למקסם אותה ולהעניק לדירה יוקרה, כאשר במקביל ניצור מערכת תאורה מלאכותית אשר תותאם באופן מלא לחלל הקיים ותנבע ממנו.

עבודה עם אור טבעי דומה לעבודת פיסול. מירב תשומת הלב ניתנת לקרני האור ולמניפולציות אשר ניתן לעשות עליהן
כדי לכוון אותן ולשבור אותן בצורה האופטימלית, על מנת שאלו יכנסו לחלל המעוצב בצורה הנכונה לו, תוך רמת סינוור מינימלית ועוצמת הארה גדולה.

האור הטבעי והמלאכותי "מטייל" ונוגע בכל האלמנטים בחלל, מהקירות אל התקרה ועד אובייקטים פזורים במרחב.
הדרך למקסם את האור ולעצב אותו כרצוננו היא שימוש מושכל בצורות הארה מלאכותיות שונות –
הן בבחירת סוג האור עצמו (תאורת לדים, תאורה פלורוסנטית ,תאורת הלוגן, נורות ליבון וכו') וחישוב כמות האור לעומת גודל החלל והן בבחירת הגופים עצמם.

גופי התאורה מושפעים ומשפיעים ישירות על הטקסטורות והצבעים הנבחרים לקירות, ומייצרים מראה שלם ונכון תוך התאמה מלאה לטקסטיל, לריהוט ולצורות השולטות בחלל.

שילוב של תאורה פרקטית עם תאורה דקורטיבית הינו הכרחי ביותר על מנת לייצר אוירה נכונה ומותאמת לשלבי היממה ולפעולות השונות המבוצעות בה.

תאורה טובה ונכונה היא תאורה המתאימה את עצמה לאדם וצרכיו, ובאופן ישיר גם להרגלי השהייה שלו בחלל-
פעילויות שונות בשעות מסויימות ביממה, הרגלי קריאה וצפייה בטלוויזיה, נוכחות משפחתית רבת משתתפים ועוד.

כמו כן, היחס לפרופורציות בין גוף האדם לאובייקטים בחלל, כמו קריאה או שהייה ליד משטח עבודה,
הם אלו המנחים את אופן פיזור האור ומשפיעים בצורה ישירה על תפוקתו של האדם ותחושותיו בחלל.

יש להתייחס לגוף התאורה עצמו כאובייקט דקורטיבי בעל איכויות ונוכחות בחלל, באותה מידה בה ניתן לייחס זאת לאור המופץ ממנו.
גופי התאורה מתפקדים כאלמנטים דומיננטיים ומשמעותיים ביצירת האווירה והחוויה בחלל ואינם נופלים בחשיבותם מכל אובייקט פונקציונאלי אחר.

במקביל ניתן לראות כי השימוש בגופים סמויים מייצר תאורה ונוכחות עוצמתית ודומיננטית,
כך שהאפקט הדקורטיבי מתקיים באור עצמו ובנוכחותן של קרני האור והצל, כאשר העין מסוקרנת למקור ממנו הן נובעות.

בכוחה של התאורה להשפיע ישירות על תפיסת החלל הכללית– לגרום לחלל להראות צר, נמוך, מרווח או מאוורר,
ולהשפיע על התחושות הפסיכולוגיות של האדם, בעזרת משחקי אור וצל, יצירת עומק, עוצמות אור שונות וצבעים מגוונים.

דבר מעניין שחשוב לזכור הוא כי לצל יש השפעה משמעותית ביותר, אפילו יותר מהאור עצמו, ביחסי הגומלין בתאורה.

הצל הוא זה המגדיר ומעצים את האובייקט והחלל עצמו ובעזרתו ניתן לנצח על כלל האלמנטים ליצירת מראה דרמטי, עדין, חמים או רומנטי כנדרש.

לסיכום, יש להתייחס לתאורה ולנושא האור בכלל, כאלמנט משמעותי בתכנון ולעיתים אף כאלמנט מחונן בעיצוב כולו.
האור תמיד יהיה שם, כך גם הצל, לכן יש לשלוט בו ולתעל אותו לצרכינו העיצוביים ליצירת והדגשת החוויה והאווירה הרצויה.

WhatsApp chat