לאחרונה, אנו עדים למגמה גוברת: מקומות הסעדה של אוכל מהיר (פאסט פוד) נסגרים, ומקומות של פאסט קז'ואל נפתחים במקומם. מדוע זה קורה?
מה זה פאסט קז'ואל
כדי להסביר את המגמה, תחילה נסביר את המושג: "פאסט קז'ואל" – זהו מושג המתאר אוכל מהיר וזול שהוא גם בריא וטרי (כן כן זה אפשרי) לא עוד מקדונלדס או מנה עתירת שומן שחוטפים בצהריים אלא אוכל מהיר ולא יקר שבאמת טוב לבריאות שלנו.
מסעדות שנבנו על ערכי הפאסט קז'ואל הבינו שללקוח מגיע מוצר איכותי יותר שנעשה בדרך הגונה ואיכותית יותר לכל הגורמים המעורבים. הן נמצאות בקשר ישיר עם החקלאים המספקים להם חומרי גלם טריים ועונתיים כל יום, הלקוח חשוף לכל תהליך ההכנה של המנה שבחר לאכול ע"י פס הכנה פתוח ושקוף ו/או קשר ישיר עם עובדי המטבח. הלקוח יודע כמה קלוריות יש במנה שבחר ויודע שהעוף שהוא אוכל, לא מלא באנטיביוטיקה והוא לא עבר פיתום או התעללות בזמן הגידול.
איך פאסט קז'ואל נהיה פופולרי?
לא מדובר במשהו שקרה פתאום. זוהי תופעה חברתית שמתרחשת סביבנו ובתוכנו בעשור האחרון. המודעות למזון שאנחנו אוכלים גברה בהדרגתיות וכיום אנו נמצאים בנקודת זמן בה אנשים מאוד מודעים למה שהם מכניסים למקרר או למה שיש להם בצלחת, יותר מאי פעם. זה בא לידי ביטוי באזורי Green בסופרמרקטים, ריבוי של אופציות במסעדות רגילות למאפים ללא גלוטן וללא סוכר, ובכך שכמעט ולא רואים מסעדות שמתגאות במוצרים עתירי שומן וקולסטרול. לעומת זאת כן מדברים על הקלוריות הנמוכות שבמנה, על חומרי הגלם עצמם ועל תהליך ההכנה. יש מותגים שבוחרים להציג שף מפורסם בחזית הפרסומית כתעודה לאיכות ויש מותגים שבוחרים להציג עגבניה רוקדת כי היא רעננה, טריה ושמחה.
איך זה בא לידי ביטוי בעיצוב במסעדות?
אחד המאפיינים הבולטים הם חללים ירוקים ברי קיימא. חללים מסוג אלו יכולים להיות למשל בעלי תריסים חשמליים המותאמים לאור הטבעי ובכך חוסכים באנרגיה של המערכות השונות, חומרים ממוחזרים כמובן ליצירת חיפויים ופרטי ריהוט או למשל גידול צמחים חיים במסעדה עם מערכת השקייה ממים ממוחזרים.
מסעדות רבות מגדלות את הירקות והפירות שלהן בעצמן בגינה צידית, במקום לשנע את חומרי הגלם ימים רבים ברכבים המזהמים את הסביבה ואפילו עושות קומפוסט לתהליך מיחזור מלא כך שתכנון המסעדה אינו נגמר רק בקירות המטבח אלא יוצא החוצה לסביבה.
בין כל אלו ישנה חשיבות רבה גם לתרומה לקהילה. הדבר יבוא לידי ביטוי למשל בפרסום פרטי החקלאים מהם מגיעים כל חומרי הגלם ואף מועדי אספקה. לחלק מבעלי העסקים הדבר נשמע הזוי אך הרעיון הוא בין השאר יצירת שקיפות – הלקוח מבין מאיפה הגיעו חומרי הגלם, הוא רואה אותם נחתכים מול עיניו כי המטבח יוצא החוצה ובסופו של דבר יכול גם לעזור לסביבה, לחיות ולחלקאים מקומיים. בעיצוב החללים הדבר יבוא לידי ביטוי בכך שנאפשר ללקוחות לדרג את בין העסק, להעלות פוסטים לפייסבוק בצורה ויזאולית בתוך מסכים גדולים שבחלל או להשתייך למוצר כזה או אחר לפי כמות הקלוריות שהוא מעוניין לצרוך
סיכום
המגמה הנוכחית – שהתגבשה והתגברה בעשור האחרון – היא של אוכל מהיר וזול שהוא גם בריא וטרי. אנו רואים יותר ויותר בתי אוכל שמעלים את המודעות לכך שאוכל שאוכלים בחוץ, על הדרך, לא חייב להיות מזיק לבריאות. אפשר גם לאכול אוכל טעים וגם על הדרך לעזור לחקלאים מקומיים, לעזור לאיכות הסביבה, וכן, גם לעזור לעצמך לאכול טוב יותר ולהיות בנאדם טוב יותר. אוכל זה לא רק אוכל. בכוחה של תרבות האכילה ותרבות האירוח לעשות מהפך מהחוץ פנימה ולגעת בכמות אנשים רחבה הרבה יותר.