You are currently viewing חמשת החושים בעיצוב

כמו בכל דבר, חווית האכילה כרוכה בעירבול חושים שמעצימים זה את זה לכדי חוויה גדולה מהביס עצמו. גם בבית, גם במסעדה, חוש הריח, המישוש והראיה עובד בעוצמה שאינה פחותה מחוש הטעם ולכן יש לתת את הדעת לכל אחד ממרכיבי החוויה.

חוש הריח

בוודאי קרה לכם לא פעם שהלכתם ברחוב, לא חשתם ברעב, אך ריח מאפים טריים שיצאו מהתנור השתלט עליכם ונכנסת למאפייה. כך גם כל בעל חנות גלידה שמוכר פנקייק יודע שלפעמים כשאין מספיק לקוחות, הוא צריך להכין פנקייק כדי לפזר ריח טוב סביב העסק ובכך למגנט את המקום לקוחות מזדמנים. הדבר נכון לגבי כל עסק, בין אם הוא חנות טיפוח שתפזר ריח בושם רענן או חנות בגדים שתפזר ריח עדכני לקהל היעד שלה. עם זאת, יש לא מעט מקומות, בעלי מסעדות, שלא דואגים לנידוף נכון ומספיק שהלקוח יכנס לרגע לקנות מים ויצא עם ריח של טיגון. חוש הריח משחק תפקיד חשוב בתפיסה שלנו את המותג אך חשוב להשתמש בו בחוכמה.

חוש המישוש

אומרים שהפריט הכי חשוב במסעדה היא ידית הדלת בכניסה. כל פריט שהלקוח נוגע בו הוא עוד חלק בחוויה השלמה שאנחנו רוצים ליצור עבור הלקוח. מפה לבנה על השולחן או שולחן ברזל משופשף. כסאות כבדים ומרופדים עשויים עץ עם עיטורים מזהב או כסאות קלים לא משענת. הטקסטורות שעוטפות את הסועד בזמן שהוא מבלה במסעדה תורמות לחוויה שלו ומשקפות את הגישה לחומרי הגלם שבאוכל.

חוש הראיה

"אני רוצה שאנשים יכנסו ויגידו וואו", "אני רוצה כתבה בעיתון", התיאורים של בעלי העסקים טרם תחילת העבודה מתמקדים לרוב בתיאורים ויזואליים. כמעט לכולנו חוש הראייה הוא החוש הדומיננטי בתהליך החוויה במסעדה ולכן הוא מורכב מרבדים רבים וצרכים אינסופיים שיש לספק.

מגנטים עיצוביים או משחקי אשלייה הם חלק מהטריקים העיצוביים שאנחנו כמעצבים יכולים להשתמש בהם בעיצוב חלל מסחרי. לגרום לחלל להראות גדול יותר, גבוה יותר, מרווח יותר, זאת המומחיות שלנו. מעצב טוב יודע לקחת חלל בעיר נידחת ולגרום לה להראות כמו ברודווי אם זאת בקשת הלקוח. העין שלנו אומנם משקפת לנו הרבה אך היא משלימה פריטים רבים לכדי חוויה גדולה ולכן צריך לעזור לה בעזרת תכנון חכם ומוקפד.

חוש השמיעה

המוזיקה היא פס הקול של חיינו, וההשפעה שלה עלינו לעיתים אינה מודעת. המוזיקה יכולה להיות מאפיין משמעותי של המסעדה או הבר ולזרוק אותנו במחשבה לבר חשוך במרתפי ניו יורק או אולם ריקודים בשנות ה 20. המוזיקה מוסיפה תבלין חשוב לאוכל ולחוויה כולה וגם בו חשוב להשתמש במינון נכון. חשוב ליצור בידוד של הסאונד המגיע מהמטבח או מהבר גם ובעיקר כאשר המטבח פתוח ואנחנו רוצים ליצור חוויה דינמית. חומרים סופגי רעש ישנו את החוויה עבור הלקוח וגם עבור העובדים. בילוי משפחתי או זוגי בזמן שנשמעים קולות גבוהים או זליגה של שיחות מהשולחנות השכנים יכולים להעיב על הבילוי.

חוש הטעם

אחרי הכל ולפני הכל, לא משנה כמה המקום מעוצב ברמה טובה, אם האוכל לא טעים, הלקוח לא יחזור. שאר החושים יכולים לגרום ללקוח לחשוב שהאוכל טעים יותר אך הבסיס חייב להיות טוב כי בביקור השני והשלישי הלקוח יתמקד יותר ויותר בחוש הטעם שלו ופחות בהסחות דעת.
מכיוון שהשף והטבחים אחראיים על הטעמים, על המעצב להכיר את השפה הקולינרית של המקום ולהתאים את העיצוב אליה כך שישדרג את הטעמים וידע להכיל אותם ולהשתוות לרמתם.

WhatsApp chat